تأثیر مصرف سبزی در افزایش هوش

۱۸ اسفند ۱۳۸۸

   مصرف روزانه ۴۰۰ گرم میوه و سبزی توانایی شناختی و هوش افراد را به شدت افزایش می دهد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از ساینس دیلی ، تحقیقات نشان می دهد، مصرف میوه و سبزی بعنوان منبع غنی از آنتی اکسیدان ها از آسیب و تخریب سلول ها مغز جلوگیری می کند.

آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که برخی مواد سمی موسوم به رادیکال های آزاد را در بدن خنثی می کند و مانع تخریب سلول های حیاتی بدن و تشکیل غدد سرطانی می شوند..

محققان موسسه شیمی زیستی و بیولوژی مولکولی دانشگاه «هنریش هین» در «دوسلدورف» آلمان با بررسی حدود ۲۰۰ فرد بین ۴۵تا۱۰۲ سال نشان دادند افرادی که بطور متوسط ۴۰۰گرم میوه و سبزی تازه در روز مصرف می کنند دارای بالاترین سطح آنتی اکسیدان ها هستند.

سطح بالای آنتی اکسیدان ها شاخصی برای نشان دادن سطح پایین رادیکال های آزاد است. آنتی اکسیدان ها یکی از حامیان اصلی شکستن لپیدها به شمار می روند.

همچنین در این تحقیقات مشخص شد که در این افراد توسعه توانایی شناختی نسبت به افرادی که روزانه کمتر از ۱۰۰ گرم سبزیجات و میوه مصرف می کنند بالاتر است



به گفته این محققان، اثرات مفید میوه و سبزیجات کاملا مستقل از سایر فاکتورهای سن، جنس، وزن، قد، سواد، سطح چربی ها و سطح آلبومین است.

این فاکتورها بطور عادی بر روی کیفیت آنتی اکسیدان های حاضر در ارگانیسم و توسعه مغزی اثر می گذارند.

نتایج این بررسی ها ارتباط چندگانه میان میوه و سبزی، دفاع آنتی اکسیدان ها و توانایی های شناختی را نشان می دهد.

لازم به ذکر است که مواد غذایی کمی وجود دارد که از نظر ارزش تغذیه ای با سبزیجات برابری کنند.

کاهش سطح اسید فولیک در بدن با بروز بیماری آلزایمر ( فراموشی دوران پیری ) مرتبط است.

همچنین آنتی اکسیدان ها و فیتوکمیکال ( رنگدانه های گیاهی ) های موجود در سبزیجات، هوش شما را حفظ خواهند کرد.

توصیه می کنم روزانه به ازای هر ۲۵ کیلوگرم از وزن بدن خود ۵/۰ کیلوگرم سبزیجات مختلف مصرف کنید.

اگر نوع متابولیسم بدن خود را بدانید، می توانید مقدار دریافت سبزی را تنظیم کنید. مثلاً اگر دریافت پروتئین شما بالاست، به مصرف سبزی زیادی نیاز ندارید؛ مثلاً بجای ۵/۰ کیلو ، روزانه ۲۵۰ گرم سبزیجات به ازای هر ۲۵ کیلو از وزن بدن نیاز دارید.

اگر پروتئین رژیم شما بالاست، بایستی سبزیجاتی را مصرف کنید که پتاسیم کمتری دارند مثل گل کلم، لوبیای سبز، اسفناج، مارچوبه، قارچ و کرفس ، زیرا مصرف سبزیجاتی که پتاسیم زیادی دارند مثل کاهو، کلم پیچ و سایر انواع کلم به همراه پروتئین زیاد ، باعث عدم تعادل بیوشیمیایی بدن خواهد شد.
ولی افرادی که دریافت کربوهیدرات غذایی اشان نسبت به پروتئین و چربی بیشتر است، می توانند سبزیجات فراوانی مصرف کنند به خصوص انواعی را که پتاسیم بالایی دارن
تنظیم :حسن رشیدی منش


عنوان تاريخ
با لجبازی همسرم چه کنم؟ ۷ تير ۱۳۸۹
"آي‌پد" اپل همه را غافلگير کرد ۳۰ فروردين ۱۳۸۹
تأثیر مصرف سبزی در افزایش هوش ۱۸ اسفند ۱۳۸۸
هر آمپول 5/4 میلیون تومان ۱۸ اسفند ۱۳۸۸
کمی در مورد LED , LCD های جدید ۱۸ اسفند ۱۳۸۸
تأملی در دعای ماه رجب ۱۷ تير ۱۳۸۷
روز قيام خونين ۱۲ خرداد ۱۳۸۷
فتح خرمشهر، لحظه اوج دفاع مقدس ۴ خرداد ۱۳۸۷
زینت پدر؛ زینب است ۲۲ ارديبهشت ۱۳۸۷
معلمی از اهالی فردا ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۷
به مناسبت روز بزرگداشت سعدی ۱ ارديبهشت ۱۳۸۷


 

تصوير روز
 













 
لينکستان
 

گروه ها >
   فرهنگی
   ورزشی
   علمی
   آموزشی
   کودکان
   مذهبی
   اقتصادی
   غیره
 
سخن روز
 

 

۱۴ شهريور ۱۳۸۹
صفحه اصلى
  پيام آغازين
  ساختار سازمانى
  اخبار و رويدادها
  مقالات علمى
  قوانين وآيين نامه ها
  نقشه سايت
  نگارخانه مرکز
  ريز نمرات دانشجويان
  فیش حقوق کارکنان
  پرسش و پاسخ
  ارتباط با ما
  ورود اعضاء
  پست الكترونيك
 

  جستجو :
جستجوی پيشرفته

 

 


تعداد بازديد کنندگان :

۸۴۴۷۳
 
[به بخش سايتهای برگزيده اضافه شود] [ به عنوان صفحه اول مرورگر اينترنت تنظيم شود]  
کليه حقوق براي مرکز تربیت معلم شهید رجایی محفوظ مي باشد
Copyright © 2005 - All rights reserved